Vlastivěda


Čtvrtek 14.9.

Ulice, město, vesnice, kde bydlím 

Podle čeho se pojmenovávají ulice?

Rozklikni si mapu a podívej se na ulice v Předměřicích a okolních obcích, koukni i na HK a porovnej 

Jak se jmenuje tvoje ulice? Podle čeho je pojmenovaná?

Do pracovní části sešitu nakresli svůj dům a ulici - pojmenuj ji

Čtvrtek 21.9.

Orientace v krajině - mapa

učebnice str. 8 a 9

napsat zápis 

MAPY

  • Mapa = zmenšený a zjednodušený obraz zemského povrchu

1)Turistická mapa

2)Automapa

3)Obecně zeměpisná mapa

  • Plán = slouží k podrobnější orientaci v krajině (menší část území)
  • Měřítko mapy = říká nám, jaké skutečné vzdálenosti odpovídá 1 cm na mapě (1: 50 000 = 1 cm odpovídá 50 000cm, 500 m ve skutečnosti)

Pondělí 25.9.

Naše vlast 

- přečíst v učebnici str. 10

+ doplnit zápis od spolužáků (dám ve škole pracovní listy, které k zápisu slouží) 

Pondělí 2.10.

Naše vlast – pokračovat v tématu

  • Učebnice str. 10 (poslední dva šedé rámečky pod mapou ČR), 11 celá
  • Do zadní části sešitu vypracovat na str. 11 otázky a úkoly

ČTVRTEK 5.10.

Práce s učebnicí a textem

  • Přečíst si společně text str. 12,13
  • + rozdat vytištěný zápis k doplňování
    • Nalepí si do sešitu z přední strany jako zápis a podle učebnice doplní, kdo zvládne, získá 😊 do vlastivědy
  • Po doplnění prosím o společnou kontrolu, aby měli všichni správně!

ČR - DEMOKRATICKÝ STÁT

  • _______________ = závazná pravidla pro všechny lidi v daném státu
  • __________ = nejvyšší zákon ČR
  • ČR je ___________ stát
  • Demokracie = _________________
  • Dodržování zákonů hlídají _______________________
  • Občané si svobodně volí své zástupce - _______________
  • __________________ přijímá zákony a volí prezidenta republiky
  • _______________má za úkol řídit chod státu, v jejím čele stojí _________________  (______________)

ČTVRTEK 12.10.

test 

obyvatelstvo čr - číst str. 15-17 + zápis (dopsat od spolužáků)

 

PONDĚLÍ 16.10.

Nalepit a doplnit zápis o nadmořské výšce dle učebnice 

ČTVRTEK 19.10.

Pracovní list povrch ČR + vyhledávání v obecně zeměpisné mapě (vložen v materiálech a souborech)

Nalepit jako zápis (umět na mapě vyhledat pohoří + jeho hlavní vrcholy)

PONDĚLÍ 30.10.

Vyhledávání v mapě ČR - hory, pohoří, města dle slepé mapy

https://wordwall.net/cs/resource/24153108/povrch-%C4%8Dr

https://wordwall.net/cs/resource/13992315/povrch-%C4%8Dr

ČTVRTEK 2.11.

uč. str. 21 - číst sloupeček kras + popovídat si o českém krasu 

vyhedávání v mapě test 

ZÁPISY ZA ŘÍJEN V SOUBORECH - TEST V PO 6.11.

 

TEST 

Nové téma rybnik 

Videa: https://edu.ceskatelevize.cz/video/1592-jezero-a-rybnik-v-cem-je-rozdilhttps://edu.ceskatelevize.cz/video/4477-brdo-a-rybnik

ČTVRTEK 9.11.

Rybníky

= vytvořen člověkem

•Slouží k chovu ryb, koupání a vodním sportům

•Největším rybníkem je Rožmberk

 

Jezera 

= přírodní původ (např. tání ledovce)

•Černé jezero

•Čertovo jezero 

•Plešné jezero

PONDĚLÍ 13.11.

Přehradní nádrže https://edu.ceskatelevize.cz/video/1205-prehrady-jejich-funkce-a-ekologie

ČTVRTEK 15.11.

Řeky - přečíst si v uč. 24

 

PONDĚLÍ 20.11.

Přehradní nádrž 

•stavba na vodním toku

•Slouží k zadržování vody a jako zásobárna vody

•Lipno, Slapy, Orlík, Vranov nad Dyjí

 

Počasí x podnebí -viz učebnice

+ zápis dopsat od spolužáků 

ČTVRTEK 23.11.

Počasí a podnebí

číst učebnici - str. 27,28

Doplnit dle uč. zápis

 

•Česká republika leží v ___________________ pásu.

•V průběhu roku se střídají ___ roční období  - ___________,_________,_____________,______________

•Nejteplejší podnebí je v _____________

•Nejchladněji je na _______________

•Čím vyšší je nadmořská výška, tím __________ je teplota a _____________ srážky

 

Vysvětlit si, co je to meteo. stanice, meteorologie a meteorolog

 

PONDĚLÍ 27.11. 

půda a zemědělství - úvod

uč str. 29 - číst typy půd

Čtvrtek 30.11.

Půda a zemědělství

Uč. s.29-31 číst + vysvětlit si pojem humus, říct si, co se pěstuje a chová v nížinách nebo na vysočinách 

 Vlastivěda

Nerostné suroviny a průmysl

  • číst učebnici a zapsat do sešitu
  • učebnice str. 31 – 32 + pokud budete mít přečteno a napsaný zápis, tak mohou děti do zadní části sešitu vypracovat úlohy č. 1, 2, 4 (nebo si říct ústně)
  • + můžete si na youtube pustit těžbu uhlí

Pondělí 4.12.

  • číst učebnici a zapsat do sešitu
  • učebnice str. 31 – 32 + pokud budete mít přečteno a napsaný zápis, tak mohou děti do zadní části sešitu vypracovat úlohy č. 1, 2, 4 (nebo si říct ústně)
  • + můžete si na youtube pustit těžbu uhlí

Nerostné suroviny a průmysl

  • krajina přírodní = původní krajina, bez zásahů člověka
  • krajina kulturní = přetvořená člověkem (na většině území)

Nerostné suroviny

  • těžba ze země
  • hnědé uhlí – povrchová těžba, výroba elektřiny, tepla, topení, Mostecká a Sokolovská pánev
  • černé uhlí – hlubinné doly, výroba elektřiny, tepla, vývoz, Karviná

      Hutnický průmysl

  • výroba železa, ocele, Ostravsko
  • výrobky: dráty, plechy, trubky, atd.

Chemický průmysl

  • spotřební výrobky, plastické hmoty, zpracování ropy
  • Synthesia - Pardubice

ČTVRTEK 7.12.

ZÁPIS 

těžba písku

•V okolí řek – hlavně v povodí Labe a Vltavy

•V HK - Marokánka

Bižuterie – Jablonec nad Nisou

Crystalex (sklárna) – Nový Bor

Porcelán Karlovy Vary

Strojírenský průmysl 

•Výroba jednotlivých komponentů do strojů, mechanizace, drobná elektronika atd.

•Hradec Králové, Liberec, Přerov, Zlín

Čtvrtek 11.1.

pokračování na projektech 

 

STŘEDA 24.1.

učebnice str. 66,67,68 - úvod do dějin

- vysvětlit si časovou osu (našeho letopočtu a před naším letopočtem) 

středa 31.3.

Uč. str. 70/71/72 – osídlování naší vlasti + napsat do sešitu zápis

 

Pravěk

Období dělíme podle používaných materiálů na výrobu zbraní

  1. doba kamenná
  2. doba bronzová
  3.  doba železná 

 

  • Muži lovci, ženy sběračky rostlin
  • 1. ochočené (domestikované) zvíře – pes

čtvrtek1.2.

 

Otázky a úkoly na str. 72 – tentokrát vypracovat každý sám (opět do zadní části sešitu) + poté ať si vymění ve 2 a společně zkontrolujte.

str. 72 číst téma Staří Slované 

Středa 7.2.

Staří Slované

Uč. str.72-74

  • Zkusit si odpovědět na otázky ve 2 do školního sešitu (zadní část)
  • Dvojice na tvém uvážení (klidně je promixuj úplně)

Čtvrtek 8.2.

Pověsti o našich počátcích

Str. 74-76 Některé pověsti děti už znají a bude to pro ně opáčko

 

Zápis do sešitu

Pověsti

  • Pověsti = mají pravdivé prvky
  • Kronika česká – 12. století, kněz Kosmas
  • Praotec Čech (hora Říp) – podle něj bylo pojmenováno území Čechy a obyvatelé Češi
  •  Krok – Kazi, Teta, Libuše
  • Libuše se provdala za Přemysla Oráče – rod Přemyslovců
  • Kazi se provdala za Bivoje
  • Horymír a Šemík

Středa14.2. čtvrtek 15.2.

dokončení prezentace projektů - kraje ČR

 

Středa 6.3.

počátky českého státu - úvod

čtvrtek 14.3.

Kvíz - počátky českého státu opak.

21.3. test - pravěk - počátky českého státu 

Uč.81  číst české království - úvod

pondělí 18.3.

Uč.81  číst české království - úvod + zápis Přemysl Otakar I.

čtvrtek 21.3.

test 

+ opakování na test

pondělí 25.3.

Uč.82, 83  číst české království - Anežka Přemyslovna, Václav II., Václav III.

čtvrtek 4.4.

uč. str. 83 číst - Václav II., Václav III.

http://https://edu.ceskatelevize.cz/video/1769-vaclav-iii

Karel IV. úvod

pondělí 8.4.

Karel IV. číst uč. 84 - rodiče/ vzdělání ve Francii/ korunovační klenoty - vyhledat si jak vypadají, k čemu se využívají, kde jsou uloženy)

čtvrtek 11.4.

Karel IV. - dočíst v uč.

+ dokument https://www.youtube.com/watch?v=nBvuy0MkXrc

pondělí 15.4.

akce - finanční gramotnost

čtvrtek 18.4.

Karel IV. - budování Prahy + Gotika (uč. 84-86)

pondělí 22.4.

Jan Hus - číst v uč. str. 87

- co kázal?

- proč ho upálili?

- co šířil?